Bangkok is voor veel mensen het startpunt van hun reis door Zuid-Oost Azië. Ook wordt het vaak gebruikt als hub voor het reizen in dit deel van Azië.  Wij waren er beide al meerdere keren geweest, maar afgelopen april voor het eerst met onze kinderen.
Als je zonder kinderen in bijvoorbeeld Singapore, Kuala Lumpur of Bangkok bent, heb je werkelijk geen idee wat er allemaal te doen is in deze grote steden met kinderen. Echt zo ontzettend veel! Waar we als backpackers echt dol waren op deze stad, moet ik zeggen dat we het afgelopen jaar wat minder leuk vonden dan Kuala Lumpur en Singapore. We houden erg van grote Aziatische steden en hebben ondanks dat we het minder leuk vonden dan 10 jaar geleden, wel een gave week beleefd in deze wereldstad. Vooral ook omdat er zoveel leuks te doen is met kinderen. Benieuwd wat allemaal? Lees dan snel verder!

Sea Life
1 van de bekendste attracties voor kinderen in Bangkok is Sea Life. Het is vrij prijzig, maar wij vonden het absoluut de moeite waard. Het is super mooi opgezet en voor oudere kinderen zijn er veel dingen te leren. Thijs en Isa hebben hun ogen uit gekeken in deze prachtige onderwater wereld. En ook wij kwamen ogen te kort! De voedermomenten voor de dieren worden als echte shows gepresenteerd wat voor de kinderen ontzettend leuk is. Als de kinderen halverwege hun interesse wat beginnen te verliezen, is daar precies op het goede moment een speeltuin. Even lekker rennen en klimmen en daarna weer volop interesse voor de vissen.
Sea Life is gelegen op de onderste verdieping van de enorme Siam Paragon Mall, die goed te bereiken is met openbaar vervoer. Wij zijn vroeg in de ochtend naar Sea Life gegaan en hebben daarna op het gigantische foodcourt van de mall lekker geluncht. Je betaalt dus wel een Westerse prijs voor deze attractie, maar wij werden niet teleurgesteld. Kijk altijd van tevoren even op de site voor kortingen en acties. Toen wij er waren was er bijvoorbeeld een early bird actie waarbij je korting kreeg als je voor 12 uur ’s middags binnen was. Er zijn ook familiepakketten en kortingsacties in combinatie met openbaar vervoer bijvoorbeeld.

Kidzania
Dit is een geweldig concept wat inmiddels uitgerold is in de meeste grote Aziatische steden, maar ook al te vinden is in het midden Oosten, Zuid-Amerika en op 3 plaatsen in Europa (Turkije, Groot-Brittannië en Portugal). Wij zijn in Bangkok niet in Kidzania geweest, maar wel in Manila. Thijs had absoluut nog een keer naar de ‘jobs‘ gewild, maar het is niet goedkoop, dus we hebben het tijdens deze reis bij 1x gelaten. In Kidzania is de grote mensenwereld nagebouwd voor kinderen. Ze kunnen met een voucher die ze bij de ingang krijgen, hun start kapitaal ophalen bij de bank en daarna begint het echte leven. Ze kunnen ‘jobs’ doen en daar verdienen ze geld mee. Althans, bij de meesten verdienen ze geld. Sommigen kosten ook geld. Zoals de piloten opleiding en hamburgers bakken bij de Mac Donalds. Thijs heeft onder andere brand geblust als brandweerman, een muur gebouwd als bouwvakker, de piloten opleiding gedaan, ijs gemaakt, hamburgers gemaakt bij de Mac Donalds en op de spoedeisende hulp afdeling van het ziekenhuis gewerkt. Trek hier gerust een hele dag voor uit, want de tijd vliegt voorbij! Elke baan duurt ongeveer 20 minuten en vaak moet je even wachten voordat je aan de beurt bent. Ook al is er geen wachtrij, je moet nog steeds wachten tot de sessie die bezig is, is afgelopen. Je moet er rekening mee houden dat dit voornamelijk leuk is als je kind Engels verstaat. Alle communicatie gaat namelijk in het Engels. Thijs was 1 van de jongste kindjes, dus ik zou zeggen vanaf ongeveer 5 jaar tot 12 jaar.
12961528_1153263951364225_3005601442582530479_n

Fietsen
Waar Kidzania bij uitstek een activiteit is die vooral leuk is voor de kinderen, is een fietstocht door Bangkok iets wat voor iedereen leuk is. Wij hebben met de bekende Nederlandse organisatie Co van Kessel een fietstocht door Bangkok gedaan. Wat mij betreft echt een must do met kinderen als je in Bangkok bent! Kinderen vanaf een jaar of 7 kunnen zelf fietsen en voor jongere kinderen hebben ze kinderstoeltjes voor achterop de fiets. Wij hadden echt prima fietsen en stoeltjes.
Op de fiets kom je op plekken waar je anders niet snel zou komen. We zijn door smalle straatjes gefietst, soms echt bijna door de woonkamer van de mensen….hebben marktjes bezocht, zijn gestopt bij tempels, hebben verschillende soorten fruit op de markt geproefd en zijn 2x de rivier overgestoken met een pontje. Zorg dat je de tocht boekt die ’s ochtends vroeg vertrekt want het is al warm genoeg in Bangkok….en hoe eerder je vertrekt hoe beter!

Boottocht
Als je aan Bangkok denkt, denk je aan de Chao Phraya rivier. De levensader met zoveel aftakkingen die dwars door de stad loopt. Je kunt overal verschillende tochten boeken. Van 2 uur tot een hele dag. In groepsverband en privé. Alles is mogelijk. Wij kozen er met de kinderen voor om via het hotel een eigen boot te boeken, zodat we vrij waren in de keuze waar we heen zouden gaan. Deze kleinere boten zijn prachtige traditionele boten. Echt een feestje om mee op pad te gaan! De schippers spreken vaak geen Engels, dus zorg dat je de route van tevoren goed afstemt met degene waar je boekt. Wij zijn een uur of 3 op pad geweest en hebben een mooi rondje gemaakt over de Chao Phraya en wat kleinere aftakkingen (khlongs). Je hoort ook veel over floating markets als je in Bangkok bent. Wil je een echte traditionele drijvende markt meemaken, dan zul je ontzettend vroeg moeten opstaan en een behoorlijk eind moeten rijden. 15 jaar geleden hebben wij dit gedaan, maar zelfs toen hadden we al het gevoel dat veel hiervan al werd opgezet voor de toeristen. In die tijd hadden we veel mooiere drijvende markten gezien in bijvoorbeeld de Mekong Delta dan in de omgeving van Bangkok. Ik zou dan zelf ook niet in het holst van de nacht op staan om ergens naar een floating market te gaan een paar uur rijden van Bangkok. Dikke kans dat het nog steeds een tourist trap is! Als je gewoon gaat varen in Bangkok en in overleg met het kantoortje waar je boekt wat kleinere khlongs uitkiest om doorheen te varen, dan zie je ook echt het lokale leven aan je voorbij trekken. Ja, je ziet ook moderne villa’s aan de waterkant. Maar dat is tegenwoordig ook Bangkok. Je ziet echter ook prachtige huisjes op palen, locals die vissen, kleine niet-gemotoriseerde lokale bootjes die als dagelijks vervoermiddel worden gebruikt. Kortom, je kunt zonder bizar vroeg op te staan en uren in de bus te zitten, ook het lokale leven nog zien in Bangkok zelf. En wij vonden dat ontzettend leuk met de kinderen! De boten kunnen behoorlijk hard varen, wat vooral Thijs erg leuk vond. We zijn nog een half uurtje gestopt bij een markt die heel duidelijk voor toeristen was opgezet. Maar dat was prima. De kinderen vermaakten zich met het voeren van de vissen en het kletsen met de locals.

Wat Pho
Tijdens eerdere bezoeken aan Bangkok hebben we al veel van de grotere en bekendere tempels bezocht. Met de kinderen kozen we ervoor om alleen de Wat Pho te bezoeken. Het is een groot complex met veel ruimte om rond te lopen en een stuk minder druk en toeristisch dan het nabij gelegen Grand Palace. Ik was 15 jaar geleden echt mega onder de indruk van het Koninklijk Paleis, maar na het zien van de enorme massa’s mensen haakten we nu al snel af. Mijn ouders hebben het paleis wel bezocht en stonden direct om 8.30 uur, bij de opening, op de stoep en werden al bijna onder de voet gelopen door enorme selfie-stick vasthoudende massa’s 😉
Ik ben blij met de keuze om dit de kinderen te besparen. Wij waren er eind april en wellicht dat het een drukke periode was, maar mocht een volgende keer een stuk rustiger zijn dan zullen we dit zeker nog doen met de kinderen. Maar nu hadden we het over de Wat Pho…..dat was dus erg leuk voor ze! Thijs merkte al snel op dat de tempels in Thailand een stuk meer shiny zijn dan op Bali. Dat had ie goed gezien 🙂
Het leukst vonden ze de gigantische liggende buddha. Doordat je bijvoorbeeld zelf vlak naast de voeten kunt gaan staan, krijgen ze ook echt een beeld van hoe groot deze buddha is.

Asiatique
De grootste verrassing voor ons was Asiatique, aan de rand van het centrum aan het water gelegen. Het wordt gepresenteerd als de nieuwe night market en is eigenlijk een heel uitgaansgebied wat zo uit de grond gestampt is. Er zijn winkels, spa’s, meer dan genoeg keuze in eetgelegenheden, muziek, attracties en een reuzenrad. Ons hotel was op loopafstand van dit complex en we hebben hier dan ook 2 super avonden gehad. 1 avond hebben we in een ‘echt’ Italiaans restaurant gegeten en de 2e avond in een meer marktstal-achtig tentje wat ook heerlijk was. Uiteraard zijn we ook in het reuzenrad geweest en hebben we Bangkok bij zonsondergang bewonderd. Er zijn daarnaast nog heel veel leuke dingen, zoals elektrische auto’s die je kunt rijden en zelfs robots die je kunt besturen. Ook zonder kinderen zou ik absoluut een avond naar Asiatique gaan. Vanaf verschillende piers kun je op de gratis Asiatique shuttle boat stappen.

Tuktuk
Een leuke Thaise ervaring is een ritje in de tuktuk. Ik vond het jammer dat de tuktuks tegenwoordig veelal als tourist trap worden gebruikt, als je niet oppast betaal je 4x de prijs van een gewone taxi. Blijkbaar zijn er genoeg gekken die dat er voor over hebben om een stukje te rijden in dit super leuke en traditionele vervoersmiddel, want je moet echt goed je best doen om te onderhandelen en een goede prijs te krijgen. Waar we 15 jaar geleden de tuktuk als meest praktische vervoermiddel gebruikten in Bangkok, zou ik nu zeggen, neem de metro, skytrain, taxi en Uber en ga voor de ervaring een keer een stukje met de tuktuk. Het is eigenlijk toch wel iets wat je gedaan moet hebben als je naar Thailand gaat, toch? En kinderen vinden dit ook geweldig!
bron

Overige tips
– In alle grote malls zijn grote supermarkten waar je voor kinderen alle benodigdheden kunt krijgen. Bespaar je de moeite (en ruimte in je koffer of rugzak) en koop ook je luiers, voeding etc. gewoon in Bangkok. Ik zou altijd een klein voorraadje meenemen voor de eerste dagen, maar niet voor je hele reis door Thailand. Er is hier echt veel te koop.
– Wij zijn er nu niet aan toegekomen, maar voor een volgende keer staan zeker Lumpini Park en Fantasia Lagoon Waterpark op ons lijstje om te bezoeken. Het park is gratis en ziet er prachtig uit met de skyline van Bangkok op de achtergrond. Extra leuk is dat je waterfietsen kunt huren en lekker kunt afkoelen op het meer. Het Fantasia Lagoon Waterpark ligt op het dak van The Mall Bang Kae en ziet er ook fantastisch uit om met kinderen te bezoeken. Voor een goede prijs van zo’n 5 euro p.p. ook!
– Bangkok kan ontzettend warm en vochtig zijn en ik zou zelf zeker een hotel met een zwembad boeken. Als wij met kinderen op reis zijn, gaan we zelden hele dagen op pad. Meestal proberen we activiteiten in de ochtend te plannen en dan na de lunch zoeken we het zwembad op. In april was het snik en snikheet in Bangkok en waren we super blij met het mooie zwembad van het Chatrium Riverside Hotel!
– Ben je op zoek naar wat indoor verkoeling met de kinderen? Er is keuze genoeg aan indoor speeltuinen in de malls! Of bezoek eens een bioscoop in de mall als je met wat oudere kinderen reist. Een totaal andere en veel luxere beleving dan de bioscopen in Nederland en een welkome verkoeling 🙂