Schreef ik eerder al over ons ritme als een expat gezin op Bali, vandaag wil ik wat meer vertellen over ons ritme als gezin op reis.
Geen dag is hetzelfde op reis, dus een heel vast ritme hebben we niet, maar we proberen voor de kinderen ook wel wat vaste rituelen in te bouwen om het rustig en overzichtelijk te houden. Ik zal proberen een ‘gemiddelde’ dag te beschrijven.

Ochtend
In tegenstelling tot thuis,worden de kinderen hier voor hun doen redelijk laat wakker. Thijs meestal tussen 07.00 en 07.30 en Isa tussen 07.30 en 8.00. Ik was vooraf een beetje bang dat we er al een halve dag op zouden hebben zitten voordat we ons zouden kunnen melden bij het ontbijt in het hotel….maar dat valt dus alles mee. We zijn eigenlijk vrij laat voor onze doen. Rond 8.30 uur ontbijten we en meestal is dat in een hotel,maar we hebben ook een paar keer een appartement gehad waar we zelf ontbijt maakten. We proberen zoveel mogelijk in de ochtend dingen te ondernemen, ook vanwege de temperatuur. Om een uur of half 10 gaan we er dan op uit en dan blijven we vaak tot na de lunch weg. Voor tussendoor nemen we altijd genoeg snacks mee. ’s Ochtends meestal een bakje fruit en wat biscuitjes en crackers. Dan proberen we tijdens ons ‘uitje’ iets leuks te vinden om te lunchen. Voor het geval dat niet lukt voor de kinderen, hebben we altijd wel wat extra eten mee om te overbruggen totdat we in het hotel zijn, maar tijdens de hele reis is dat geloof ik 1x voorgekomen. In Azië kun je eigenlijk overal wel rijst en kip krijgen en dat vinden de kinderen heerlijk!

Middag
Na de lunch willen we het liefst om een uur of twee wel weer bij het hotel zijn. In de middag zwemmen we dan lekker, spelen we spelletjes en de kinderen mogen een uurtje met de tablet. In deze uurtjes tussendoor op de hotelkamer doet Peter vaak ook wat korte klusjes voor het werk zoals mail bijwerken en administratie. We maken voor tussendoor vaak wat groente en fruit om met z’n allen te eten en daarna wat lekkers. Eigenlijk hetzelfde als we op Bali deden met ‘snacktime‘. In deze tijd op de hotelkamer stimuleren we de kinderen ook om samen te spelen, wat niet altijd even goed lukt….maar soms ook weer verrassend goed. Aangezien je bijna nooit in een geheel kindvriendelijke omgeving zit, blijft het wel altijd belangrijk om op te letten wat de kinderen doen, dus tegelijk werken en ‘klusjes doen’ zit er tijdens het reizen niet in. Dat kan wel eens intensief zijn. Maar we hebben ons daar al vrij snel bij neer hebben gelegd, en genieten ook enorm van alle speeltijd die we hebben met de kinderen.

Avond
Als we ’s middags Aziatisch hebben geluncht, zoeken we ’s avonds wat Westers om te eten en andersom. Vaak gaan we gewoon lopen en vinden we wat leuks, maar we kijken ook best vaak op TripAdvisor voor goede adresjes om te eten. Tussen 17.00 en 17.30 gaan we dan op pad om te eten en we proberen rond 19 uur wel weer terug te zijn op de kamer. De kinderen gaan dan douchen, mogen samen nog 1 filmpje kijken (15 minuten) en dan is het boekje lezen en naar bed. Om 20 uur slapen ze eigenlijk altijd beide wel.
Zoals ik ook al uitlegde in de blog over werktijd inplannen tijdens het reizen, werkt Peter vaak ’s avonds. Zodra we terugkomen op de kamer pakt hij de laptop en ik zorg dan dat de kinderen gedoucht worden en in bed komen. Dat betekent dat ik om 20.00 uur ook aan m’n ‘vrije’ avond kan gaan beginnen. Er blijft helaas wel minder tijd over dan ik van tevoren had gedacht. ’s Avonds ben ik vaak nog bezig met dingen voor de reis uitzoeken. Activiteiten plannen, dingen uitzoeken, hotels boeken, foto’s uitzoeken en backuppen, nu dingen voor Nederland uitzoeken, etc. Daar gaat nog best veel tijd inzitten en overdag kom je daar met twee kinderen om je heen niet aan toe. De tijd die er dan overblijft kijk ik voornamelijk series via de tablet of Netflix als het internet daar goed genoeg voor is. De avonden dat Peter niet werkt, meestal 2 en soms 3 avonden per week, kan ik besteden aan de site. Niet heel veel tijd dus, maar dat had ik vooraf ook niet verwacht. Het begin in Palawan viel heel erg tegen qua internet en werk voor ons beide, maar daarna is dat helemaal goed gekomen en kom ik weer aan de twee of drie blogs die ik wekelijks wilde plaatsen.

Het is natuurlijk heel lastig om een standaard dag te benoemen, want we zijn al op zoveel verschillende plaatsen geweest en overal is het anders. Soms maken we zelf ontbijt en soms ontbijten we in het hotel. Soms hebben we een keuken waarin we dingen kunnen bereiden, en soms niet. We hebben dagen in grote steden, die weer heel anders zijn dan dagen op het strand. En we hebben korte reisdagen, lange reisdagen, dagen relaxed bij het hotel/zwembad/strand, dagen die we nu met m’n ouders besteden….kortom, er is veel variatie. Geen dag is hetzelfde, en dat maakt het reizen nu juist zo leuk, avontuurlijk en onvoorspelbaar.

Wat valt er mee en wat valt er tegen?
🙂 Kinderen zijn laat wakker, wat heel fijn is
🙂 Als de kinderen ’s avonds slapen dan kunnen we gewoon ‘normaal’ blijven doen, ondanks dat we meestal allemaal in 1 ruimte zijn. TV kijken, lichten aan en praten samen, allemaal geen probleem. Als ze slapen, dan slapen ze!
🙂 We zijn heel blij met het vaste ritme dat we hebben kunnen houden qua eten. We hadden verwacht dat het lastiger zou zijn om de kinderen fatsoenlijk te laten eten, maar dat gaat eigenlijk heel goed.
🙁 We hebben maar 1 laptop mee, dus we kunnen ’s avonds moeilijk tegelijkertijd werken en Peter z’n werk uiteraard voor
🙁 We kunnen moeilijk tegelijkertijd met dingen bezig zijn en de kinderen gewoon even laten. Ze kunnen zich niet altijd even goed vermaken op een hotelkamer (zie blog opvoeden tijdens het reizen) die vaak ook niet kindvriendelijk is. Dus 1 van ons is altijd met de kinderen bezig.
🙂 Het is soms frustrerend als je allebei graag even wat wilt doen, maar dat kan niet vanwege de kinderen. Maar als je je daar bij neerlegt, is het ook wel weer heerlijk om gewoon die tijd te hebben om veel met ze te spelen.
🙁 Elke ochtend weer die tas inpakken om op pad te gaan, dat worden we wel een beetje zat na bijna 8 weken. Als we dan ’s avonds ergens gaan eten, moet er weer een tas mee, met andere spullen dan overdag….daar zijn we nu wel een beetje klaar mee.

Recommended Posts
Showing 2 comments
  • Yvonne
    Beantwoorden

Dit is ook altijd ongeveer ons dagritme als we op reis zijn, alleen doen onze kids in de middag een slaapje voordat er evt gezwommen wordt (is lang niet altijd meer tijd voor en hangt af van bestemming). Bij jullie geen dutje meer?

• Marieke

nee, geen dutjes meer helaas! Af en toe een power nap ‘on the go’…..maar nooit meer in bed