Afgelopen meivakantie zijn we met z’n 4en naar Marokko geweest en in dit artikel deel ik een verslag van wat we precies hebben gedaan, op dezelfde manier als ik deed tijdens onze grote reis in 2016. Per dag, met 1 fotocollage per dag. Ik zal het proberen kort te houden 🙂
Een artikel met praktische tips komt er ook aan!

Dag 1 Barendrecht – Marrakech
We vlogen voor het eerst vanaf vliegveld Weeze en we vonden dat ontzettend fijn! Je kunt goedkoop en dichtbij parkeren, de rijen zijn niet lang en je hoeft er niet zo lang van tevoren te zijn. Onze ervaringen met Ryanair blijven tot nu toe prima. Ook nu weer een geode vlucht.
In Marrackech werden we door een chauffeur van onze Riad opgehaald van het vliegveld en zo dicht mogelijk bij de Riad in de medina gebracht. De medina is zo smal dat je op een gegeven moment niet verder kunt en de koffers werden vanaf daar verder vervoerd met een wagentje, waar de kinderen ook in mochten plaatsnemen. We reizen ook voor het eerst alleen met handbagage en ook dat is goed bevallen!
We verbleven in een prachtige Riad en zijn ’s avonds laat nog even de medina ingedoken om wat te eten. De kinderen vonden het op Bali lijken. De geuren, drukte en chaos. Leuk dat ze het nu over dit soort dingen hebben!

Dag 2 Medina noord Marrakech
We ontbijten heerlijk in het zonnetje op het dakterras van onze Riad en gaan zonder concreet plan op pad. We willen naar het Noordelijke deel van de medina gaan, waar de souks gevestigd zijn. We hebben geen doel en verdwalen constant, maar dat geeft niet. De kinderen vinden alle chaos en drukte echt geweldig. Ze zijn nieuwsgierig en willen alles ruiken en voelen. Genoeg te zien en te ruiken met alle stapels kruiden overal…dus we schieten niet echt op :-). Er zit ook totaal geen structuur in de souks en wij zijn al snel ons richtinggevoel kwijt, dus we laten de kinderen bepalen waar we heen gaan. Verdwalen doen we toch wel.
We lunchen op 1 van de hippe dakterrassen ‘La terrasse des epices’ en genieten van het zonnetje! In de middag houden we siesta in de Riad en zwemmen de kids zelfs even in het kleine zwembadje in de binnentuin van de Riad. ’s Avonds zoeken we het hoogste dakterras van Marrakech op voor een mooie blik op de zonsondergang.

Dag 3 Nieuwe stad Marrakech
We nemen deze dag een taxi naar het nieuwe deel van de stad en laten ons afzetten bij het treinstation. Je bent meteen in een hele andere wereld en alles lijkt veel Westerser. We volgen een deel van de route van de gids Time to momo en lopen langs het prachtige theater en de grote luxe lanen met enorme huizen, grote auto’s en rijke inwoners die genieten van hun cappuccino op 1 van de vele terrassen. Wij besluiten om plaats te nemen op het terras van ‘Grand cafe de la poste’, weer zo’n leuke hotspot van Marrakech! Voor de kinderen is het 1 groot feest hier qua eten, want overal kunnen ze heerlijke pannenkoekjes, croissantjes en chocolade broodjes bestellen. Wat een leven 🙂
We lopen nog wat langs de winkelstraten, bezoeken een grote mall, lunchen heerlijk op een terras en lopen dan helemaal terug naar onze Riad. Door leuke parkjes waar de kinderen in bomen klimmen, langs brede straten waar de kinderen sinaasappels uit bomen kunnen plukken en over het bekende Djemaa-el-fnaa plein, wat er overdag heel anders uitziet dan ’s avonds!
Het is ongelofelijk wat we hier lopen op een dag. Alle dagen in Marrakech geeft de stappenteller zo’n 12 a 13 km aan per dag. Behoorlijk wat voor de kleine beentjes! Maar gelukkig wordt er niet geklaagd. ’s Avonds besluiten we dat we toch nog niet genoeg hebben gelopen en gaan we terug naar de Noordelijke Medina om te eten bij Café des Epices, wat aan het schattige Rahba Lakdima pleintje ligt. Vanaf 1 van de bovenverdiepingen heb je zo’n leuk uitzicht op alle bedrijvigheid van het pleintje!
Na het eten nog een rondje over het betoverende plein, wat ’s avonds wordt omgetoverd tot een groot restaurant met alle eetstalletjes. Maar de kinderen hadden vooral oog (en oor) voor de slangenbezweerders en de bijzondere geluiden die ze op hun fluiten maken.

Dag 4 Medina zuid Marrakech
Het reisgidsje wat we hebben heeft 3 leuke routes in Marrakech. We doen vandaag de route in het gebied waar ook onze Riad ligt en hopen op ietsje minder meters om te lopen. Wat achteraf een illusie bleek 😉
Het is de warmste dag tot nu toe en we besluiten op tijd op pad te gaan, naar het paleis van de Koning, wat bij onze Riad om te hoek ligt. El Bahia Palace is de plaats waar de Koning verblijft als hij in de stad is. Echt een prachtige plek, waar je je hart kunt ophalen aan mooie tegeltjes als je daarvan houdt! Het was echter zo bizar druk, dat we het bezoek kort hebben gehouden. We denken dat dit komt omdat Marrakech weinig echte attracties heeft. De grootste attractie is de sfeer van de stad zelf, maar echte bezienswaardigheden zijn er nauwelijks. Er is de bekende Koranschool (die ik in 2009 wel heb bezocht), maar die nu wordt gerenoveerd. Blijft dit paleis over en daar MOET dus iedereen heen.
Leuk om gezien te hebben, maar met die drukte geen aanrader wat mij betreft. Vlakbij het paleis staan ook de ruïnes van het El Badi paleis. Ik ben daar in 2009 wel geweest, maar het leek nu ook erg druk, dus dat hebben we overgeslagen. Vanaf een dakterras aan het leuke pleintje Place des Ferblantiers heb je wel een mooi uitzicht op de ruïnes en de ooievaars die nesten hebben gebouwd op de muren die erom heen staan. We lopen stiekem toch behoorlijk wat meters weer door de Medina en hebben voor de lunch gereserveerd bij dé hotspot van Marrakech: Nomad. Ook weer aan het leuke Rahba Lakdima plein en met een prachtig uitzicht over de stad. Bij een restaurant in Marrakech waar je moet reserveren, zou je verwachten dat de prijzen astronomisch zijn, maar dat viel ontzettend mee. Ze hadden zelfs een kindermenu! We shoppen nog wat laatste spulletjes in de Souks. Gelukkig hebben we ons in kunnen houden, want hebben alleen handbagage 🙂

Dag 5 Marrakech – Ait Ben Haddou
We halen op het vliegveld onze huurauto op en rijden eerst naar de mall om inkopen te doen bij de Carrefour. Je weet nooit hoe het in het binnenland is met eten voor de kinderen…dus we slaan lekker wat crackers, etc. in.
De rit van Marrakech naar Ait Ben Haddou duurt ongeveer 4,5 uur en gaat over een prachtige bergpas. We rijden helaas grotendeels door de wolken, maar als de wolken af en toe wegtrekken zien we wat voor prachtige uitzichten er zijn! Ergens op de helft lunchen we lekker in het zonnetje in het meest schattige restaurantje ooit. Zulke lieve mensen en de kinderen spelen heerlijk met blaadjes in een stromend beekje. In dit soort restaurantjes eet je ook echt de lekkertjes tajine gerechten!
Na een lange dag komen we aan bij onze prachtige Riad die ‘Paradise of silence’ heet, maar na de aankomst van de familie Bierman niet zo stil meer is…De kinderen maken meteen het zwembad onveilig en spelen met schommelstoelen en hangmatten. Nou ja, die silence komt wel weer terug, vanavond na een uur of negen 😉
We schuiven met de andere gasten ’s avonds aan voor weer een heerlijke tajine en bewonderen de sterrenhemel in deze middle of nowhere.

Dag 6 Ait Ben Haddou – Zagora
We starten rustig op, want bij het ontbijt hebben de eigenaren niet zo’n haast :-). Het is al behoorlijk warm aan het worden, dus we rijden snel naar het dorp toe, waar de eerste toeristenbussen al arriveren. Het blijft de eerste uren nog redelijk rustig en we kunnen op ons gemak de prachtige verlaten stad ontdekken. De kinderen vinden dit soort dingen altijd heel leuk om te doen en klimmen en ontdekken er op los. Uiteraard lopen we helemaal tot de top en genieten van het prachtige uitzicht. Ook de stenen en zandzakken in de ‘rivier’ waar we overheen moeten om de stad te bereiken, zijn een hoogtepunt 🙂
We rijden deze dag verder naar Zagora, waar we de nacht in een tentenkamp in de woestijn zullen slapen. Onderweg naar Zagora komen we pal langs de accommodatie waar we de dag erna zullen slapen, dus we besluiten om te stoppen en daar te lunchen. De kinderen kunnen even heerlijk spelen en zwemmen en wij regelen dat we de was kunnen achterlaten en ook onze bagage, zodat we maar met weinig spullen op een kameel hoeven 🙂
We meeten met ‘Mohammed van de kamelen’ in het centrum van Zagora en hij geeft aan dat de tocht per kameel naar het kamp bijna 1,5 uur is. Dat vinden we toch wel wat lang met de kinderen, dus we besluiten met de auto te gaan en daar ter plekke met de zonsondergang een rit met de kamelen te maken, dat kon gelukkig ook. Het is een redelijk luxe tentenkamp en we hebben een tent met eigen douche en wc. Wat een luxe in vergelijking met het kamp waar ik in 2009 in sliep. Zonder wc in het hele kamp. ‘The whole desert is your toilet’….
Het waait behoorlijk en dat is met al dat zand wel jammer….maar de kinderen vermaken zich prima in de enorme zandbak en tegen zonsondergang springen we met z’n 4en op 2 kamelen om een stukje te gaan lopen. Een half uur, was echt lang genoeg 🙂
We eten ’s avonds met z’n allen in een grote tent en de kinderen vinden dit wel echt een leuk avontuur!

We zijn nu op de helft van onze reis….maar de rest bewaar ik voor een volgende post want anders wordt het wel heel erg lang!