En we gaan verder met het verslag van Marokko.

Dag 7 Zagora – Ouarzazatte
We werden wakker in onze tent in de woestijn, na een kort nachtje slaap. We aten pas om 22 uur ’s avonds, dus de kinderen sliepen vreselijk laat. Tot 01.00 uur waren ze muziek aan het maken bij het kampvuur, en om 6.00 uur klopten ze alweer op de deur voor de zonsopkomst. Die lieten we even aan ons voorbij gaan…maar om 07.00 uur volgde de volgende klop voor het ontbijt.
Na het ontbijt lieten we het zand achter ons, al vonden we dat zand nog de hele vakantie in alle spullen terug….. en reden naar de accommodatie in de buurt van Ouarzazatte waar we onze spullen ook hadden achter gelaten. Het was maar 2 uur rijden, maar het werd qua rijden met de kinderen de lastigste dag. Ze waren erg moe van de korte nacht en Thijs werd behoorlijk misselijk van alle haarspeldbochten. We hadden gelukkig iets mee voor wagenziekte, dus het werd geen drama….maar een fijne rit was het niet.
De rest van de dag hebben we heerlijk relaxed gedaan bij de accommodatie in de middle of nowhere. De kinderen speelden met de poesjes die daar rond liepen, met hun stuiterballen en bij het zwembad. Heerlijk even niks!

Dag 8 Ouarzazatte – Tahanaout
Dit was de langste reisdag die we hadden deze vakantie. Ongeveer 7 uur rijden van Ouarzazatte naar Terres D’Amanar, de ecolodge in Tahanaout. Gewapend met medicijnen tegen wagenziekte, spuugzakjes (voor de zekerheid, en gelukkig niet gebruikt) en voldoende entertainment en snacks, gingen we op pad. Waar de dag ervoor een drama was op zo’n kort stukje, was dit eigenlijk een hele fijne reisdag. Niks aan de hand met misselijkheid en in tegenstelling tot de heenrit, reden we nu niet door de wolken en konden we genieten van het schitterende uitzicht! We lunchten weer bij hetzelfde tentje en de eigenaren herkenden ons direct, zo leuk! Ze begonnen ook meteen weer te spelen met de kinderen die zich weer vermaakten bij het beekje.
Na een lange reisdag kwamen we aan bij een droom voor de kinderen. Een waar klimpark, wat we de volgende dag verder zouden ontdekken! De lodge was heel luxe, wel wat anders dan we tot dan toe gewend waren en we hadden zelfs een aparte slaapkamer voor de kinderen. We aten ’s avonds in de restaurant tent van de lodge een heerlijk Marokkaans buffet.

Dag 9 Terres D’Amanar
De kinderen konden niet wachten om te gaan klimmen, dus daar hebben we dan ook maar niet te lang mee gewacht. Er waren verschillende parcoursen die ze konden doen en met zijn lengte mocht Thijs 3 verschillende parcoursen doen. Voor Isa was er een mini parcours, wat ze echt geweldig vond. Een volwaardig parcours met alle elementen die ook in de hogere parcoursen zitten, maar dan op 1 meter van de grond. Ze moest alles zelf zekeren en dat lukte heel goed! Ze vond dit ook zo leuk! Thijs genoot van het klimmen en de ziplines. Dit is echt z’n hobby!
We lunchten op het terras van het restaurant van de lodge met prachtig uitzicht over de vallei. De middag brachten we door bij het zwembad. Heel fijn om zo lekker relaxed de vakantie te kunnen afsluiten! Het Marokkaanse buffet van de avond ervoor was erg lekker, maar ook heel prijzig, dus we besloten deze avond naar het dorp te rijden en daar een hapje te gaan eten. Wonder boven wonder vonden we een restaurant met een speeltuin. In heel Marokko nog geen speeltuinen gezien en hier was gewoon een restaurant met een enorme tuin met een speeltuin. Lucky us!

Dag 10 Terres D’Amanar
Over deze dag kan ik heel kort zijn. Zie dag 9 😉
Klimmen, zwemmen en eten…

Dag 11 Terres D’Amanar – Barendrecht
We kregen van Ryanair een mededeling dat er extra controles worden uitgevoerd op het vliegveld van Marrakesh en ze adviseerden om vroeg te komen. We vlogen om 10.30 en de autohuur ging om 8 uur open op het vliegveld, maar we besloten daar niet op te wachten.
Om 07.30 uur stonden we in de enorme rij (zie foto) om het vliegveld binnen te komen. 1 van de vele rijen waar we nog in zouden staan de komende uren. We leverden de sleutel van de auto in op het vliegveld zelf (helaas geen controle van de auto kunnen doen, want dat was pas vanaf 8 uur) en hadden na alle rijen nog precies een half uur om te ontbijten bij de Starbucks. Blij dat we op tijd zijn weggegaan!
Vlucht met Ryanair verliep weer voorspoedig en als je op zo’n klein vliegveld binnen 5 minuten je koffer krijgt, ben je weer blij dat je niet op Schiphol vliegt.

Het was echt een fantastische vakantie en we hebben het gevoel dat we minstens 3 weken zijn weggeweest. Veel gedaan en gezien, maar ook heel erg genoten van de quality time met z’n vieren. Dit was namelijk de eerste keer in 4 jaar dat Peter z’n laptop thuis bleef en er dus niet gewerkt is tijdens een vakantie. Eigenlijk kan dit artikel dan ook niet op digitalnomad.nl staan…Maar ik doe het toch 😉

Ik ben benieuwd, ben jij al eens in Marokko geweest en wat vond je er van? Vond je het net zo verrassend leuk als wij het vonden?