We waren deze week grotendeels in Bangkok en zoals je in de vorige update hebt kunnen lezen, zijn mijn ouders ook in Bangkok. Heerlijk om deze laatste weken van onze reis samen op te trekken! Kijk snel mee wat we allemaal hebben gedaan. Ik waarschuw je alvast….het is iets langer geworden dan de vorige verslagen. Dus pak er een kopje koffie bij en ga er voor zitten!

Dag 1: Tempels, Kao San Road en Asiatique
Deze eerste hele dag in Bangkok besloten we om de boot te nemen naar het toeristische centrum. We stapten uit vlak bij de bekende tempel ‘Wat Pho’ en keken onze ogen uit aan al de glinsterende en fonkelende tempels. Thijs zei meteen al: ‘deze tempels zijn anders dan op Bali, veel meer shiney‘. En daar heeft hij helemaal gelijk in, overal waar je kijk glittert wel iets van (blad)goud. Bij deze tempel hoort ook de enorme liggende Buddha. Wat immens groot is dat, de kinderen waren ook echt onder de indruk! Vanaf daar zijn we lopend naar Kao San road gegaan. In de bloedhitte was dat niet zo’n goed idee…..we waren echt doorweekt allemaal toen we daar eenmaal aankwamen. Weer even aanpassen aan de vochtige hitte dus en niet meer gaan lopen. Kao San Road is van oudsher het backpackers centrum van Bali en 1 groot gekkenhuis. Waar de rest van Bangkok enorm veranderd is, ziet Kao San Road er voor mij nog hetzelfde uit als 15 jaar geleden….best leuk om nu weer te zien. Na de lunch hebben we een taxi terug genomen naar ons hotel, maar het verkeer is echt een drama in Bangkok! We stonden na een uur nog muur vast en zijn maar gaan lopen naar een metrostation in de buurt. Na de metro, skytrain en shuttle boat waren we eindelijk weer in het hotel. Een paar jaar geleden hebben ze aan de rivier, echt vlak bij ons hotel, een compleet nieuwe en moderne nightmarket gebouwd. Wij besloten om hier ’s avonds wat te gaan eten en een gewone nightmarket is echt een understatement! Het is gewoon een enorm entertainment en uitgaanscentrum, echt ontzettend mooi! We genoten van 5 rondjes in het reuzenrad, aten een heerlijke maaltijd en raceten met de kinderen in de electrische auto’s over een baan. Dit was echt boven verwachting leuk!
FotorCreated43

Dag 2: Boottochtje over de rivier en shopping mall
Peter ging een ochtend werken en ik had met mijn ouders en de kinderen een boottochtje geboekt over de rivier. De ChaoPhraya rivier is echt een levensader in Bangkok. Echt alles speelt zich af op en rondom het water. Langs de smallere aftakkingen van de rivier wonen mensen en wordt handel gedreven. Wij hebben een prachtige tocht gemaakt door de kleinere kanaaltjes en zagen het dagelijks leven van de lokale bevolking aan ons voorbij trekken. Op een drijvende markt zijn we even gestopt en hebben de kinderen met veel plezier de enorme vissen in het water gevoerd. Na de boottocht hebben we bij het zwembad van het hotel geluncht en daarna heerlijk gezwommen. ’s Middags hebben we verder vrij weinig gedaan, wat eigenlijk best fijn was. En ’s avonds zijn we met de boot en skytrain naar een mall in de buurt gegaan om op een foodcourt wat te eten. Met de kinderen is dat altijd goed, want rijst en kip zijn nog steeds favoriet! Op de terugweg mocht Thijs bij de stuurman van de boot op schoot om zelf te boot te besturen. Dat was voor Thijs natuurlijk helemaal het einde en hij glimt nog steeds van trots 🙂FotorCreated44

Dag 3: Fietstocht door Bangkok en Asiatique
Vroeg opstaan vandaag, want we gingen fietsen door Bangkok! Deze keer alleen met z’n viertjes want m’n ouders gingen vandaag het Royal Palace bezoeken. We hadden geboekt bij een Nederlandse organisatie en waren vanwege de meivakantie in Nederland met alleen maar Nederlandse gezinnen. Heel gezellig 🙂
Wij kregen een mooie citybike en de kinderen hadden een zitje achterop. Ideaal! We hadden echt een geweldige ochtend en wat ook zo leuk is, deze activiteit is zowel voor de kinderen als voor ons leuk. We fietsten door de kleinste straatjes, soms nog net niet bij de mensen door de woonkamer….maar je zag absoluut het echte Bangkok. We fietsten dwars door markten heen, moesten al fietsend bukken voor lage poortjes, stoep op en stoep af, dwars door het drukke verkeer en met de fiets op een pondje de rivier over. Ook stopten we regelmatig voor bezoekjes aan de markt of een tempel en kregen we uitleg over van alles. Echt een top excursie voor ons allemaal! In de middag hebben we weer lekker bij het zwembad geluncht en daarna gezwommen en ’s avonds bij Asiatique gegeten bij een super leuk lokaal tentje. Na het eten hebben Peter, Thijs en ik nog de vis-spa gedaan. Thijs vond dat op Bali ook altijd zo leuk, dus hij wilde heel graag weer!
FotorCreated45

Dag 4: Sea Life Bangkok en malls
Peter had deze ochtend weer een paar uur werk ingepland, dus mijn ouders en ik namen de kinderen mee naar Sea Life Bangkok. Een behoorlijk prijzig uitje, maar ontzettend de moeite waard. Wij zijn zelf getrouwd in het Oceanium in Blijdorp Rotterdam, dus je kunt wel zeggen dat we wat hebben met aquaria…. Maar dit aquarium spande wel echt de kroon. Zo mooi hebben we dit nog niet gezien! Prachtige vissen en koraal, duidelijke uitleg, ruim opgezet met ook een kleine speeltuin voor wat afleiding tussendoor en hele leuke voedermomenten voor de dieren om te aanschouwen. Echt een geweldig uitje om te doen, zowel met als zonder kinderen!
We aten op het foodcourt van de mega Siam Paragon Mall een lekkere lunch en toen we thuis kwamen was Peter klaar met werken. Het nadeel van het reizen als Digital Nomad voor Peter is toch wel dat hij dit soort dingen moet missen. ’s Middags weer gezwommen in het hotel zwembad en ’s avonds weer lekker Aziatisch gegeten op een foodcourt in een andere mall. Op weg naar de mall heeft Thijs weer geholpen met het besturen van de boot, zo leuk! Onze laatste dag in Bangkok, want hierna vliegen we naar Siem Reap in Cambodja!
FotorCreated46

Dag 5: Bangkok – Siem Reap
Weer vroeg opstaan, want we vliegen naar het volgende land: Cambodja! En wel naar de plaats Siem Reap, vanwaar we de bekende Angkor tempels zullen gaan bezichtigen. Het vliegen duurde nog geen 50 minuten, waarvan ik meer dan de helft ben bezig geweest met alle formulieren in te vullen voor visums en douane. Maar alles verliep super soepel en binnen een uur na het landen zaten we al aan de lunch in het hotel! We hebben een prachtig hotel met een hele ruime kamer weer. Zowel voor Thijs als Isa een eigen bedje en dat is altijd fijn. ’s Middags hebben we lekker rustig aan gedaan. Uitgepakt, gezwommen en wat klusjes die erbij horen als je op reis bent, zoals een laundry service zoeken.  Ik ben 13 jaar geleden in Siem Reap geweest met een vriendin en van het dorp (inmiddels een stad) is echt niet meer te herkennen. Alleen de famous Pub Street is nog redelijk hetzelfde en dat is ook de plaats waar we heerlijk hebben gegeten ’s avonds en cocktails hebben gedronken voor happy hour. Erg leuk om te zien weer! De tuktuk is hier hét vervoersmiddel en zo zijn wij ook van en naar Pub Street gegaan vandaag. Net weer wat anders dan de tuktuks in Thailand en de trycicles in de Filipijnen. Ook de tempels zullen we per tuktuk gaan verkennen de komende dagen.

FotorCreated47

Dag 6: Angkor, Peter’s verjaardag en datenight
Vandaag was het dan zover, we gaan de tempels van Angkor bezoeken. Zo bijzonder! En extra bijzonder omdat het Peter z’n verjaardag is! We hebben voor het eerst tijdens onze reis een ontbijtbuffet in het hotel, dus we gaan met goed gevulde magen op pad. Via het hotel hebben we de 2 aardigste tuktuk-chauffeurs die je kunt bedenken. Zij zullen ons van tempel naar tempel gaan rijden in deze hitte. We beginnen met de allerbekendste tempel Angkor Wat. Ik ben hier 13 jaar geleden dus al geweest en heb sindsdien alleen maar horrorverhalen over drukte bij de tempels gehoord, dus we zijn op het ergste voorbereid…..maar het valt echt ontzettend mee! Misschien vanwege het weer, want het is bijna ondoenlijk heet. Maar het voordeel is dan weer dat het echt heerlijk rustig is. We hebben zeker een uur nodig om deze grote tempel te verkennen. Dan doen we het vanwege de kinderen nog redelijk snel, maar toch hebben we een goed beeld van de tempel. Thijs en Isa vinden genoeg leuks om te ontdekken in deze oude wereld van poortjes, deuren en leuke klim- en verstopplekken. Doorweekt en uitgeput komen we weer bij de tuktuk aan, waar gelukkig een koelbox met koud water wacht! We drinken op deze ochtend zeker al 2,5 liter per persoon. Het schijnt de ergste hittegolf in 65 jaar te zijn en een paar dagen eerder is er in Angkor zelfs een olifant dood neergevallen. Rijden in de tuktuk geeft wat verkoeling en ik vind het bijna jammer dat we bij de volgende tempel zijn, de Bayon tempel. Bekend van de vele gezichten die te zien zijn. We klimmen zo hoog we kunnen en Thijs heeft als spelletje om zoveel mogelijk gezichten te vinden. Zo zie je maar, ook in een niet kindvriendelijke omgeving kunnen kinderen altijd iets vinden waarmee ze zich kunnen vermaken. De laatste tempel van vandaag is Ta Phrom, bekend van de film ‘Tomb raider’ die zich afspeelt in deze door bomen overwoekerde tempel. Thijs vindt genoeg bomen om in te klimmen, dus dit was wel zijn favoriet van vandaag. Na 3 tempels is het lunchtijd en houden we het voor gezien. We genieten van een heerlijke rustige middag in het hotel en ’s avonds hebben Peter en ik onze eerste datenight van deze reis. We nemen een heerlijke massage van een uur en drinken cocktails voor Peter z’n verjaardag. Toen we terugkwamen op de hotelkamer, hadden ze van het hotel nog een verassing. Met 5 man personeel kwamen ze zingend onze kamer binnen, met een verjaardagstaart. Zo lief! Just a perfect day!
FotorCreated48

Dag 7: Angkor
We hebben een 3 daagse pas voor het tempelcomplex van Angkor, dus vandaag gaan we weer met onze tuktuk-vrienden op pad. Deze keer voor een groter rondje. Minder grote tempels, maar wel in iets meer afgelegen gebied. We bezoeken in totaal 5 tempels en je zou denken dat je het op een gegeven moment wel hebt gezien…maar het is echt ontzettend divers allemaal. Elke tempel is anders en heeft weer wat anders ‘leuks’ en moois. Na het grote rondje en 5 tempels is het lunchtijd en genieten we weer van een heerlijke lunch op Pub Street. ’s Middags blijven we lekker op de kamer, waar et tenminste een beetje koud is. Zelfs in het zwembad wagen we ons niet. Veel te warm! Dan maar een koude douche en een filmpje op TV kijken met z’n allen. ’s Avonds begeven we ons weer in de gezellig drukte van Pub Street voor dinner and cocktails. Het leven hier is echt heel relaxed! Een beetje warm….maar we genieten echt van de relaxte sfeer van het dorpje.
FotorCreated49

Morgen gaan we voor de laatste dag op pad met de tuktuk. We gaan dan meer van het platteland zien, op weg naar een paar afgelegen tempels. Ook weer erg leuk! Zondag vliegen we dan alweer naar Vietnam voor 10 dagen ‘vakantie’ in het charmante Hoi An.