Vandaag was onze laatste dag in Bohol en meteen ook onze laatste echte dag in de Filipijnen. Morgen vliegen we namelijk via Manila naar Kuala Lumpur en gaat er weer een nieuw avontuur beginnen. Een stads avontuur. Eerst Kuala Lumpur en daarna Bangkok. We houden enorm van grote Aziatische steden, dus we hebben er erg veel zin in! Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat we uit alle hoeken en gaten van onze bagage het Filipijnse zand kwijt zijn…. 😉
Afgelopen week waren we dus op Bohol. Wat we precies gedaan hebben, laat ik hieronder zien.

Dag 1: Manila – Bohol
Deze week begon met een reisdag. Gelukkig wel een hele relaxte. We vlogen pas om 11 uur dus we hadden voldoende tijd om nog lekker broodjes bij de bakker te halen, op ons gemak in te pakken en naar het vliegveld te gaan. Eenmaal bij het vliegveld hadden we toch nog een beetje stress, want ondanks dat het vliegveld van Manila maar 1 luchthavencode heeft, zijn er blijkbaar wel verschillende terminals die behoorlijk ver bij elkaar vandaan liggen. Met de taxi kan dit door het drukke verkeer zo 30 minuten duren! We werden afgezet bij de hoofdterminal en bleken naar een andere terminal te moeten. Gelukkig was het zaterdagmorgen en was het niet druk, maar toch was het even spannend. Alles kwam goed, en binnen een uur vlogen we naar Tagbilaran. De hoofdstad van Bohol. We hebben een heel fijn huisje met een eigen buiten keuken, dus we kunnen lekker zelf wat maaltijden koken. Als je langer op reis bent, is dat af en toe best fijn 🙂
De rest van de dag hebben we lekker gezwommen en het dorpje verkend. Het toeristische gedeelte van Bohol ligt voornamelijk op het schiereiland Panglao en dan met name het dorpje Alona Beach, waar wij ook verblijven. Het is echt een super leuk dorpje met een mooi strand en een kleine boulevard. We hebben er echt zin in om hier een week te blijven!
FotorCreated24

Dag 2: Alona Beach verkennen, boodschappen doen en relaxen
We merkten de eerste dag dat de afstand om naar het centrum en strand te lopen met Thijs en Isa helaas net te ver is. We huurden meteen een scooter voor de hele week en dat is heel fijn. Je wordt gelijk een stuk flexibeler ook! We hebben deze ochtend het dorpje nog even verder verkend en vonden een heerlijke Franse bakker waar we meteen ook hebben geluncht. Na de lunch is Peter met Thijs op de scooter gegaan naar Tagbilaran om even goed boodschappen te doen voor komende week. Zodat we ook daadwerkelijk een paar keer kunnen koken hier. Isa en ik hadden een relax middag bij het zwembad. Heerlijk!
FotorCreated25

Dag 3: Eilandtour
Voor deze dag hadden we een auto met chauffeur gehuurd en hebben we het binnenland verkend. We begonnen met een lange rit naar de bekende chocolate hills.  Dit zijn hele aparte puntvormige bergen die het grootste deel van het jaar bruin zijn. Heel bijzonder om te zien! Daarna maakten we nog 3 korte stops bij een vlindertuin, een mooie bamboe hangbrug over een rivier en een dierenparkje waar een enorme python te zien was en waar Thijs heeft paardgereden. De leukste stop was bij een kabelbaantje een prachtige kloof over. Echt schitterend om te zien! Als laatste stopten we bij een park waar tarsiers te zien waren. Hele schattige kleine beestjes met enorme ogen. Bohol heeft dus echt veel meer te bieden dan alleen maar stranden.
FotorCreated26

Dag 4: Bohol Bee Farm en Bohol Beach Club
Vandaag had Peter een werkochtend ingepland en heb ik de kids meegenomen op de scooter. We kwamen uiteindelijk uit bij de Bohol Bee Farm wat veel meer is dan alleen een Bee Farm. In het restaurant met uitzicht over de zee kun je heerlijke biologische gerechten bestellen. Verder is een nog een klein speeltuintje, een winkel waar je biologische huisgemaakte producten kunt kopen en genoten we van super lekker vers gemaakt ijs. ‘Daar moeten we papa nog een keer mee naartoe nemen’, aldus Thijs. We zijn bijna de hele morgen weggeweest en Peter was klaar met werken toen we terugkwamen, dus snel de tassen gepakt en op naar de Bohol Beach Club. Een prachtig luxe resort waar ze per dag 20 gasten van buiten toelaten op een dagpas. En toen waren we in het paradijs. Ongelooflijk wat ziet dat er mooi uit! We genoten van een heerlijke lunch en hebben daarna de hele middag in de zee en in het zwembad gezwommen. Echt een super fijne middag!
FotorCreated27

Dag 5: Alona Beach en shoppingmall
’s Ochtends hebben we het rustig aan gedaan en zijn we even naar het strand geweest in ons eigen dorpje, Alona Beach. We zwommen lekker in het zwembad en speelden wat spelletjes. Na de lunch stapten we op de scooter met z’n allen, op weg naar de mall in Tagbilaran. Peter en Thijs waren hier al geweest, maar Isa en ik nog niet. Heerlijk even in de airco, want het is hier weer behoorlijk warm! De kinderen kregen wat muntjes voor de speelhal en Peter ging even naar de kapper. Dat werd weer tijd, en de kapper zag er hier goed uit. Het was een goed besteedde 2 euro, want z’n haar is prima geknipt! Daarna nog even boodschappen doen en weer de lange weg terug op de scooter. Met houten kont en al, daarna weer in het zwembad gesprongen 🙂
FotorCreated28

Dag 6: Islandhopping
Weer een tour op het programma vandaag! We moesten om 06.00 uur verzamelen, dus vroeg opstaan….Met moeite de kinderen uit bed gekregen om half zes, maar we waren op tijd gelukkig 🙂
Eerste stop was het zien van dolfijnen. Een hele school met tientallen dolfijnen, vlak voor de kust van Alona Beach. Wat prachtig om te zien! We zagen een paar dolfijnen zelfs kunstjes doen. Thijs raakt niet uitgepraat over de dubbele salto’s van de dolfijnen 🙂
Volgende stop was Balicasag Island, waar we voor de kust konden snorkelen. Mooie vissen en zeesterren gezien, alleen was het behoorlijk druk wat wel jammer was. Daarna zijn we met z’n vieren nog met een klein bootje naar een plek gegaan waar we met zeeschildpadden konden zwemmen. De kinderen hebben de schildpadden vanuit de boot gezien en wij hebben er tussen gezwommen. Echt een hoogtepunt van onze reis tot nu toe! En de laatste stop was een grote zandbank op Virgin Island. Ook een beetje druk helaas, maar wel prachtig om op zo’n grote zandbank te lopen. Thijs was niet bijster onder de indruk van het witte zand en het felblauwe water…..maar vond het wel heel gek dat het water van twee kanten tegelijk aan kwam. Grappig om te zien op welke dingen hij dan let. In de middag hebben we lekker rustig aan gedaan bij het hotel en ’s avonds hebben we heerlijk Grieks gegeten op het strand en genoten van een mooie zonsondergang. Thijs en Isa speelden lekker in het zand en in het water met de lokale kindjes. Zo geweldig om te zien!
FotorCreated29

Dag 7: Op pad met de scooter, Bohol Beefarm en werken
Deze laatste dag op Bohol zijn we in de ochtend met de scooter op pad geweest. Gewoon op de bonnefooi gaan rijden en wat strandjes aan gedaan. Daarna nog op verzoek van Thijs terug naar de Bohol Beefarm om dit aan Peter te laten zien. We hebben deze keer de farmtour gedaan en Thijs was vooral erg onder de indruk van alle bijen! Lekker met broodjes van de bakker thuis geluncht en Peter heeft daarna de middag gewerkt. Ik heb met de kinderen lekker op de kamer en in het zwembad gespeeld. Een fijne rustige middag dus. We hebben onze scooter weer in moeten leveren, dus voor avondeten zijn we het dorp in gelopen voor een lekkere pizza.
FotorCreated30

Dit was helaas alweer onze laatste dag in de Filipijnen. Wat heeft dit land ons aangenaam verrast zeg! Nu zo nog alles inpakken en dan morgen om 08.00 uur gaan we richting het vliegveld voor een lange reisdag. Wat we in Kuala Lumpur allemaal zullen gaan doen, lezen jullie volgende week!

Recommended Posts
Comments
  • evelyn
    Beantwoorden

Wow die island hopping tour lijkt me echt geweldig. Heerlijk hoor!