Ik heb in een persoonlijke update al eens verteld over de globale planning van de reis die we straks gaan maken, maar vandaag wil ik voor de liefhebbers de exacte plannen toelichten. En ook uitleggen waarom we hiervoor hebben gekozen.

Laatste 3 weken
Een paar dingen stonden vanaf het begin vast. We wilden naar Angkor in Cambodja en we wilden eindigen in Singapore. Mijn ouders zouden de laatste drie weken mee reizen met ons en die wilden ook graag Angkor zien, dus dat gedeelte zou in het laatste stuk van de reis zitten. Daarnaast wilden we graag een dag op 10 ‘vakantie’ houden in het door ons geliefde Hoi An in Vietnam. We hadden een geweldige B&B gezien in Hoi An en het leek ons heerlijk om nog even echt te relaxen voor we ons nog 3 dagen in de drukte van de grote stad Singapore storten en daarna terug vliegen naar Nederland. Bij dit deel van de reis hadden we al heel snel Bangkok bedacht omdat mijn ouders daar makkelijk naar toe zouden kunnen vliegen. Dus 3 weken Bangkok, Angkor, Hoi An en Singapore waren we al vrij snel zeker van.
hoi an
Hoi An, foto van Curious Plan

Verschillende schema’s
Voor de eerste vijf weken hebben we echter heel lang met 2 verschillende routes in ons hoofd gelopen. Of we wilden een maand naar de Filipijnen. Of we wilden Maleisië bezoeken en eiland hoppend in Thailand, onze weg richting Bangkok maken.  We zouden dan vliegen op Singapore, daar de grens oversteken met Maleisie en in Johor Bahru eerst Legoland bezoeken. Daar een auto huren en via Port Dickson, Melaka, Kuala Lumpur en Cameron Highlands naar Penag rijden vanwaar we de boot zouden pakken naar Langkawi en waar het eiland hoppen zou beginnen. Eerst Langkawi, dan Ko Lipe, Ko Lanta en het bekende Railay beach bij Krabi. Afhankelijk van hoe lang we overal zouden blijven, twijfelden we nog over een bezoekje aan Chiang Mai om een paar daagse fietstocht te doen, alvorens we mijn ouders in Bangkok zouden ontmoeten. Eigenlijk voelden we ons het meest comfortabel bij deze route. Lekker veilig in de voor ons bekende landen Maleisië en Thailand. Eerst relaxed een auto huren en geen urenlange busritten in kippenbussen. Maar het veilige voelde ook wel een beetje saai. We verkozen dit uiteindelijk toch boven de Filipijnen en boekten al zoveel mogelijk hotels via booking.com die we nog gratis konden annuleren.
Een paar weken later ontmoetten we de familie van de geweldige blog curiousplan.com en zij hadden zowel een groot deel van deze bovengenoemde route gedaan, als ook onze andere optie: de Filipijnen. En zij hebben ons zonder al teveel moeite met geweldige verhalen en foto’s kunnen overtuigen om toch voor de Filipijnen te gaan. Iets minder comfortabel en iets avontuurlijker en harder werken qua vervoer, etc. Maar zo de moeite waard! Dus het werd toch de Filipijnen en de reserveringen werden weer geannuleerd. Dat betekende ook dat we Legoland niet op zouden nemen in de planning en naar Kuala Lumpur wilden we toch ook nog wel heel graag met de kids. Zoals jullie al hebben kunnen lezen, hebben we Legoland gecombineerd met een visarun vorige maand. En Kuala Lumpur hebben we nu in de reisplanning gebruikt als tussenstop om van Manila naar Bangkok te reizen.

Exacte planning
Palawan
Op 19 maart vliegen we van Bali naar Manila en van Manila naar Puerto Princessa, de hoofdstad van het prachtige eiland Palawan. Sinds de Conde Nast Traveler Palawan heeft uitgeroepen tot mooiste eiland ter wereld, is het een enorm gewilde plek om naar toe te gaan.
Wij blijven na aankomst 3 dagen in Puerto Princessa en hopen in 1 van deze dagen een tour te doen naar het bekende ondergrondse rivierenstelsel niet al te ver daar vandaan. Daarna zullen we met openbaar vervoer naar Port Barton reizen, waar we 3 nachtjes een huisje hebben geboekt op een heel afgelegen strandje. Je kunt er ook niet over de weg komen en we worden opgehaald met een bootje in het dorp. Vanuit daar reizen we verder naar ons hoogtepunt van Palawan: El Nido. Als je hier nog nooit van hebt gehoord, waag er dan zeker even een google search aan. Hier blijven we 5 hele dagen en we hopen een paar mooie boottochtjes te kunnen maken. Dan rijden we weer terug naar Port Barton waar we op een nog meer afgelegen strand gaan kamperen op de enige camping die de Filipijnen rijk is. 4 nachtjes in een tent op het strand. Verder geen voorzieningen, alleen een buiten douche en eten wat de pot schaft met z’n allen. Ik denk dat we daarna wel even genoeg strand hebben gehad en vanuit Port Barton rijden we weer terug naar Puerto Princessa en vliegen naar Manila voor wat beschaving.
FotorCreated
El Nido, foto’s van GoPalawanTravel

Manila en Bohol
In Manila schijnt het nogal precies te komen waar je verblijft, dus we hebben ons goed laten informeren en hebben via Airbnb een mooi apartement geboekt in Greenbelt. In Manila willen we even lekker genieten van wat Westerse luxe in de grote shoppingmalls. Er zijn wat parken voor de kinderen om te spelen en misschien zoeken wel een indoor speeltuin op als we daar zin in hebben. 3 dagen Westerse luxe en dan vliegen we naar Bohol waar we een week op 1 plek verblijven aan het strand van Panglao. Dit is een groter en ontwikkelder dorp, dus we gaan niet meer zo primitief als op Palawan. Vanuit Panglao willen we waarschijnlijk met een scooter het eiland gaan verkennen. Ook kun je geweldige boot- en snorkeltochtjes maken en de super schattige tarsiers bekijken staat ook op ons lijstje. Net als de bekende chocolate hills.

Kuala Lumpur en Bangkok
Vanaf Bohol vliegen we via Manila naar Kuala Lumpur waar we 5 hele dagen zullen zijn. Wij hebben tot nu toe al onze visaruns naar Singapore gedaan, maar er zijn ook genoeg gezinnen die dit naar Kuala Lumpur hebben gedaan en we hebben zulke leuke verhalen gehoord over zoveel dingen om met kinderen te doen daar! Van prachtige parken, speeltuinen, winkelcentra tot natuurlijke de bekende Twin Towers. We hebben er echt zin in! En dan Bangkok, de stad die al een plekje in ons hart heeft en waar we m’n ouders weer zullen zien. We zijn hier 6 dagen en zullen waarschijnlijk ook wel wat tripjes buiten Bangkok gaan doen in die dagen. Zoals naar Sukothai en de drijvende markten.

Angkor en Hoi An
Vanuit Bangkok vliegen we in een uurtje naar Siem Reap, vanuit waar we de tempels van Angkor zullen bezichtigen. Ik ben hier in 2003 al met een vriendin geweest, maar Peter en m’n vader wilden heel graag naar Angkor toe. Een paar stellen vrienden met kinderen hier, hebben ook Angkor bezocht afgelopen jaar en ook met kinderen is het goed te doen, hoorden we. Uiteraard in een minder hoog tempo dan zonder kinderen, maar dat is eigenlijk met alles zo. Ik weet zeker dat Thijs en Isa het leuk vinden om deze oude tempels te ontdekken. Hoi An is echt 1 van onze favoriete plaatsen in Azië. Het is zo’n fijn en fotogeniek plaatsje en we hebben een geweldige B&B als uitvalsbasis. Samen met m’n ouders gaan we hier genieten van 10 dagen echt vakantie tijdens het reizen. Klinkt misschien gek, maar het is soms echt nodig 🙂

Singapore
En dan komen we bij de laatste bestemming van onze reis. Dat was voor ons eigenlijk het eerste wat vast stond. Vanaf Singapore vliegen we naar huis. We zijn zo verliefd geworden op deze stad! En Thijs vraagt ook bijna elke week wanneer we weer naar Singapore gaan, zo leuk vindt hij het ook daar. Na 3 dagen in deze stad komt ons Azië avontuur voorlopig tot een einde en vliegen we weer naar Amsterdam op 15 mei.

Zo, dat was ongeveer het langste artikel ever….Maar voor de liefhebbers van reizen misschien wel leuk om te weten wat we nu precies gaan doen en hoe we hier toe gekomen zijn. Vertel eens, kennen jullie de plaatsen die we gaan bezoeken? Nog tips misschien?