We hebben al over heel wat plaatsen in de wereld geschreven, maar in dit blog blijven we dicht bij huis: Rotterdam. Onze Eigen stad. Ook hier is namelijk genoeg te doen met kinderen!
Toen Thijs bijna 3 was, zijn we verhuisd naar Bali. Heel eerlijk, tot die tijd hebben we weinig van kindvriendelijk Rotterdam meegekregen. Maar toen kwamen we vorig kaar terug naar Rotterdam met een peuter en een kleuter en toen kon het ontdekken beginnen. Nu na 1,5 jaar in Rotterdam met 2 kids, heb ik behoorlijk wat leuke tips voor je verzameld!

Musea
Rotterdam heeft veel leuke musea voor kinderen. We zouden dit eigenlijk veel meer moeten doen, want ze vinden het zo leuk! Onze 2 favorieten zijn Villa Zebra en het Maritiem Museum.

Villa Zebra
Toen we net weer in Nederland kwamen wonen, woonden we vlakbij Villa Zebra en met de Rotterdampas konden we gratis alle musea in Rotterdam bezoeken, dus daar werd goed gebruik van gemaakt! Villa Zebra is een uniek museum en kunstlaboratorium voor kinderen. Er is een permanente tentoonstelling ‘Zelf’ voor kinderen van 3 tot 6 jaar. De naam zegt het al…..kinderen kunnen vooral heel veel zelf doen. Wat op die leeftijd natuurlijk ook favoriet is 🙂
Er worden ook veel activiteiten georganiseerd, zoals knutsel (klooi) middagen, voorlees middagen en workshops. Echt een aanrader vinden wij!

Maritiem Museum
Toen wij nog geen kinderen hadden, kwamen we met onze Rotterdampas al regelmatig in het Maritiem Museum. Professor Plons sloegen we uiteraard over….maar wat is dat nu ontzettend leuk met kinderen!
Het Maritiem Museum heeft een mooie permanente collectie en heeft altijd een paar tijdelijke tentoonstellingen. Deze zijn vooral gericht op volwassenen, maar Thijs vond de tentoonstellingen over cruiseschepen en wonen op het water ook heel interessant.
Er zijn veel educatieve programma’s opgezet in het museum, maar daar waren onze kinderen helaas nog wat te klein voor. Ik denk dat dit vanaf een jaar of 8 echt heel leuk is. De ‘tentoonstelling’ Professor Plons ligt op de bovenste verdieping en hier kunnen kinderen spelenderwijs kennismaken met de wereld van de havens. Er is een binnen- en buiten gedeelte. Buiten kunnen ze spelen alsof ze in de haven werken. Scannen van lading, vervoeren van lading, takelen, etc. Binnen is er een speelschip, glijbaan en nog verschillende speel- en educatieve onderdelen.

Boijmans en Kunsthal
Op ons eigen lijstje staan nog het Boijmans van Beuningen museum en de Kunsthal.
Boijmans vonden wij zonder kinderen al een ontzettend indrukwekkend museum, maar ook met kinderen is er van alles te beleven. Kinderen kunnen voetballen in een speciale voetbalkooi, het ophangen van je jas aan een ‘draaimolen’ is al een feestje en ook in het museum zelf is genoeg te doen en te zien. Er worden in vakanties workshops gegeven en voor kinderen van 4 tot 12 jaar is er een doeboekje ‘Dwaze dingen’.
Hoewel ik op een steenworp afstand van de Kunsthal werk, ben ik er gewoon nog nooit geweest. Dat wordt dus hoog tijd! Ook hier wordt gedacht aan families en kinderen. Met de Kijk&Doe tochten gaan kinderen van 6 tot 12 jaar zelfstandig langs de tentoonstelling van dat moment. In het KunsthalLab worden workshops gehouden en in de schoolvakanties zijn er de Kunsthal Familie Dagen.
Deze bezoekjes moeten we dus snel gaan plannen!

Speeltuinen
In Rotterdam zijn behoorlijk wat leuke speeltuinen. Zowel indoor als outdoor.

Speeltuin vereniging Katendrecht
Wij hebben een tijdje op de Kop van Zuid gewoond en hadden toen een abonnement bij Speeltuin vereniging Katendrecht. We hebben hier zelfs Isa haar 3e verjaardag gevierd. Dit is echt een ideale speeltuin, zo aan de voet van het iconische SS Rotterdam. Er is een deel voor grotere kinderen en een deel voor kleine kinderen. Afgescheiden door een lage heg, zodat de kleintjes niet zo bij de ‘gevaarlijke’ toestellen kunnen komen.

De speeldernis
Dit is een natuurspeeltuin en vies worden is gegarandeerd 😉
Het is een avontuurlijk terrein waar volop geklommen, geklauterd en gespeeld kan worden. Heerlijk zo midden in de natuur!

Speelcentrum Weena
Midden in het centrum van Rotterdam, ligt deze prachtige speeltuin. Er is ook hier een aparte speelhoek voor de kleintjes. Ook worden er regelmatig activiteiten georganiseerd, zoals peuter- en kleuter middagen met bijvoorbeeld knutselen of spelletjes.
Wij zijn er alleen een paar keer langs gelopen onderweg naar Miniworld Rotterdam, maar ik kreeg de kinderen er nauwelijks langs zo leuk zag het er uit 🙂

Activiteiten

SS Rotterdam
Als je met je kinderen naar Rotterdam komt, zou ik dit zeker niet overslaan! Dit mooie Stoom Schip Rotterdam ligt aan de wal bij Katendrecht en ik kan je garanderen dat je kinderen dit geweldig vinden. Bij mooi weer kun je lekker buiten op het terras wat drinken, en kunnen de kinderen zwemmen in het zwembad wat op het dek ligt. Net als in vroegere tijden….
Of wat dacht je van een rondleiding over het schip en/of door de machine kamers? Echt geweldig om te doen!

Miniworld Rotterdam
We zijn hier nu een paar keer geweest met de kids en ze vinden dit altijd zo leuk! Waar volwassenen vaak vol verwondering kijken naar hoe mooi de dingen zijn nagebouwd, vinden de kinderen het leuk om de treinen te volgen. En dan wordt het nacht in de miniatuur wereld……het is even spannend, maar ook zo mooi. Bijvoorbeeld om te zien hoe de Erasmusbrug prachtig verlicht is ’s avonds.

Kids Marina
Dit is heel leuk om in combinatie te doen met het Maritiem Museum, maar je kunt het ook los doen. In de haven naast het Maritiem Museum (Leuvehaven), liggen een aantal leuke elektrische bootjes waarmee je door de haven kunt varen. Een brandweer boot, politie boot, vrachtschip, watertaxi en een ‘meisjes’ rondvaartboot. Er is een afgebakend stuk haven waar je doorheen kunt varen en Thijs en Isa vonden dit echt super leuk om te doen. Het kwartier vliegt echt voorbij!

Plaswijckpark
Wij hebben een jaar een abonnement gehad op Plaswijck en dit is echt een geweldig park met kleine kinderen. De kinderen gaan er het liefst elke week heen en het is zowel bij mooi weer als slecht weer een geschikt uitje. Bij mooi weer heb je wel iets meer waar voor je geld….maar ook met slecht weer is er binnen van alles te doen. Je hebt speeltuinen, een waterpark, treintje, binnenspeeltuin en grote favoriet bij onze kinderen is het skelter park. Er is een hele wereld nagebouwd met een wasstraat, tankstation, drive through, politiebureau, etc. Hier kunnen ze zich echt uren vermaken 🙂

Blijdorp
Ik denk wel de bekendste attractie van Rotterdam, de diergaarde Blijdorp. Ook hier hebben we een abonnement op gehad en de kinderen gaan er ontzettend graag heen. We komen er nog steeds regelmatig. Thijs dit schooljaar al 2x met een kinderfeestje en Isa op schoolreisje dit jaar.
Mijn ervaring is dat kinderen niet een hele dag geboeid kunnen blijven door de dieren, dus er moet ook wat te spelen zijn en dat zit bij Blijdorp wel goed. Er is een nieuwe binnenspeeltuin gemaakt en de grote ‘good old’ buitenspeeltuin naast het buitenverblijf van Bokito en zijn familie. Het oceanium blijft ook ontzettend leuk voor kinderen. Ze lopen dwars door de onderwaterwereld en kunnen oog in oog komen te staan met haaien! Grappig weetje: met uitzicht op de haaien en reuze schildpadden zijn wij getrouwd in 2009 in de Haaienzaal van het Oceanium 🙂

Euromast
Nog een icoon in Rotterdam en een must do als je op bezoek bent in Rotterdam met je kinderen: de Euromast. Wij hebben de taart en champagne tijdens onze bruiloft gedaan op de Euromast en dat vonden we zo’n bijzondere locatie met dat uitzicht! Ook met de kinderen zijn we vorig jaar op de Euromast geweest en die vonden vooral het tochtje naar boven helemaal leuk. Super spannend en je draait ook nog rond! Als je toch bij de Euromast bent, kun je ook even gaan midgetgolfen bij de goed onderhouden midgetgolfbaan die aan de voet van de Euromast ligt.

Spido
Op deze bekende rondvaartboot zijn we zelf echt al ‘tig’ keer geweest, maar met kinderen is het echt weer heel anders. De rondvaart van 75 minuten is voor kleine kinderen aan de lange kant, maar met mooi weer zit je heerlijk in het zonnetje op het dek. Kleine kinderen zullen niet zo zeer geboeid zijn door de uitleg die wordt gegeven, maar er is wel voldoende te zien onderweg. Je vaart onder de Erasmusbrug door, langs het SS Rotterdam, Hotel New York en langs de havens waar hard wordt gewerkt. Thijs vond al die containers heel indrukwekkend om te zien.

Binnenkort verschijnt er nog een deel 2 van deze post met onder andere tips over parken in Rotterdam en leuke evenementen voor kinderen. Uiteraard heb ik ook nog genoeg tips voor leuke eettentjes en slaapplekken met kinderen in Rotterdam, maar die volgen ook later in een aparte post.
Ik ben benieuwd. Staan jouw favorieten hier ook tussen? Heb je nog meer tips? Laat het me vooral weten!