Noem het decadent, maar tot nu toe hebben wij alleen gevlogen met de kinderen….Thijs heeft al bijna 50 vluchten op z’n naam staan, maar een autovakantie met z’n vieren hadden we nog niet gedaan.
Vliegen gaat altijd super goed en ik heb al eens tips gedeeld voor vliegen met kleine kinderen, maar een lange autoreis zag ik altijd behoorlijk tegen op. En wel om een paar redenen:
– We hebben een ontzettend kleine auto en dat reist gewoon niet heel prettig. Spullen voor op vakantie passen makkelijk allemaal in de kofferbak, want we nemen nooit veel mee, maar onderweg heb je ook behoorlijk wat spullen nodig. Voor de kinderen om zich mee bezig te houden, elektronica, eten en drinken en dat allemaal binnen handbereik is chaos.
– Onze kinderen zijn niet echt gewend aan autorijden zoals veel andere Nederlandse kinderen. Thijs nog beter dan Isa, want Thijs heeft de eerste 3 jaar van z’n leven wel in Nederland gewoond. Maar Isa, is opgegroeid op Bali en heeft altijd met ons op de scooter gereden…
Autorijden is dus geen favoriet.
– Thijs heeft behoorlijk last van wagenziekte. Op Bali heeft hij menig taxi (niet gek met die rijstijl….) onder gespuugd en ook in Nederland lukt het nooit om hem naar een telefoon of tablet te laten kijken zonder dat hij misselijk wordt. Met een normale rijstijl en als hij rustig naar buiten kijkt is er niks aan de hand. Maar dan duren 10 uur erg lang…
– In het vliegtuig zijn de kinderen gewend om rond te kunnen lopen. Je zit natuurlijk ook wel veel op een stoel, maar als je wilt dan kun je lopen. In de auto kan dat niet.

Zoals eerder gezegd, wilden we nu heel graag weer eens kamperen met de kinderen. Dus alle bezwaren overboord en we gaan dit doen. 10,5 uur netto reistijd naar Villereal, waar de camping ligt. Rijden we in 1 of 2 dagen? Dilemma…maar uiteindelijk kiezen we voor 1 dag. Of dat verstandig is, gezien bovenstaande… weet ik niet. Maar we hebben sterk het gevoel van ‘get it over with in 1 day‘. Dagje bikkelen en daarna genieten.

Hoe is gegaan?
We zijn nu ruim een week terug en ik kan niet anders zeggen dan dat het perfect is gegaan. Alle zorgen en bezwaren waren voor niks 🙂
We hebben wel een en ander aan voorbereiding gedaan om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen. We zullen in elk geval nu wel sneller kiezen voor een autovakantie nu we weten dat ook dit goed gaat met de kinderen.

Tips
Wat zijn onze tips voor een vlekkeloze autoreis met kinderen? Lees snel mee!
1. Goede voorbereiding
Wij waren nergens geweest zonder een goede voorbereiding. De meeste van de volgende tips vergen wel iets van voorbereiding. Dus neem daar ook de tijd voor voordat je weg gaat.
2. Spelletjes voor onderweg
Absolute favoriet voor ons was autobingo. Je kunt het in de winkel kopen, maar wij kozen er voor om eerst gratis printables te gebruiken om te kijken hoe de kinderen het vonden. Ze vonden het helemaal geweldig, dus grote kans dat we volgende keer de ‘echte’ versie kopen.
Verder speelden we regelmatig ‘ik zie ik zie wat jij niet ziet’ en telden we auto’s in bepaalde kleuren, vrachtwagens, bussen, etc.

3. Luisterboeken
Deze hadden we in Nederland al ontdekt en is echt ideaal voor onderweg. We hebben een aantal cd’s en Peter heeft op z’n telefoon een hele lading Disney luisterboeken staan die we kunnen streamen.

4. Cadeautjes
Iedereen die in het vliegtuig cadeautjes mee nam voor de kinderen, verklaarde ik altijd voor gek….maar voor deze autoreis vond ik het wel een goed idee om voor wat extra vermaak te zorgen. In combinatie met de stickerkaarten die we op reis ook altijd gebruikten, werkten de cadeautjes heel goed. Bij elke volle rij aan stickers kregen ze een cadeautje en dat kwam meestal overeen met bij elke stop. We hebben bewust gekozen voor dingen waar ze in de auto wat aan hebben. Zoals bijvoorbeeld een klein ventilatortje die je moet aandraaien, een luisterboek en wat lekkers.

5. Tablets en TV schermpjes
In het vliegtuig kunnen de kinderen altijd uren filmpjes kijken en Thijs ook zonder misselijk te worden. In de auto is dat een ander verhaal, want dan wordt Thijs misselijk. We hadden TV schermpjes geleend van vrienden in de hoop dat Thijs dan minder misselijk zou zijn en dat werkte goed. Op de heenweg hebben we een tijd ook de tablet gegeven om te kijken hoe dat ging en dat ging wonderbaarlijk goed. Zo goed zelfs dat we op de terugweg de schermpjes niet eens meer hebben opgehangen en alleen tablets hebben gegeven. Van tevoren downloaden we dan op Netflix de filmpjes die ze leuk vinden zodat ze ook offline beschikbaar staan. Dat valt dus ook onder een goede voorbereiding! Let er wel op dat je genoeg geheugen beschikbaar moet hebben op je telefoon of tablet om filmpjes offline beschikbaar te kunnen maken.

6. Laders en powerbank
Onderweg gebruiken we dus behoorlijk wat elektronica. Sowieso 1 smartphone voor de route via Google Maps. Zo handig dat 4g nu beschikbaar is door de hele EU! Andere smartphone voor de luisterboeken en 2 tablets voor de spelletjes en filmpjes voor de kinderen onderweg. Over een dag heen neemt dat dus behoorlijk wat stroom. Zorg dus dat alles goed is opgeladen voordat je de auto in stapt. Maar zorg er ook voor dat je onderweg kunt opladen. Wij hebben via smartphonehoesjes.nl 2 artikelen getest om onderweg alle apparaten opgeladen te houden. Ontzettend handig is een autolader met 2 usb-ports die je in de sigaretenaansteker van de auto kunt steken. Wij hadden de telefoon waar de navigatie op stond continue in de autolader en dan hadden we nog een port beschikbaar waar we konden opladen. De powerbank die we hebben getest was de Xtorm – Powerbank – Trip XB101 – 9000mAh. Het is een relatief zware powerbank, maar met een heel goed vermogen. Het duurt redelijk lang om de powerbank zelf op te laden, maar als hij eenmaal is opgeladen kun je er makkelijk 2 tablets mee opladen. Ideaal dus voor elke reis die je gaat maken!

7. Snacks
Cruciaal ook voor elke reis met kinderen zijn snacks. We hebben dit niet heel anders aangepakt dan met vliegreizen, want daar nemen we voor de zekerheid vaak ook eigen broodmaaltijden mee voor de kids. We hebben een koeltas gevuld met de spullen voor ontbijt en lunch en deze achter in de auto gezet. Daarnaast een rugzak met snacks binnen handbereik bij de voeten van de kinderen. Als je de hele dag in de auto zit, heb je de neiging om de hele dag door te snacken. Ook gezonde dingen. Maar we hebben van tevoren afgesproken met de kinderen dat we voornamelijk zouden eten tijdens de stops. We zijn om 04.30 uur weggereden en om 07.30 hadden we een ontbijt stop van 45 minuten. Daarna de volgende lunchstop om 12.30 (iets later dan gepland door files) en daarna de laatste snack stop rond 15.30 uur. Door files gaat niet altijd alles zoals gepland, dus ik zou zeker eten binnen handbereik houden. Qua snacks hebben we meestal dingen zoals komkommer, paprika, wortels, druiven, appels, rijstwafels, ontbijtkoek, etc. bij ons. Qua snoep het liefst niet te veel. We hadden 1 ‘snoep cadeautje’ voor beide kinderen en verder alleen frisse dingen zoals tictacs en mentos. Voor in de middag vaak wat hartigs ook, zoals chips.

8. Stoel organizers
Bij de webshop van de Lidl bestelden we stoel organizers voor beide kinderen. Hierin hadden we wat klein speelgoed voor ze gedaan (zoals speelpopjes, auto’s, spinners, etc), verder allebei een klein pakje met natte doekjes, een (spuug)zakje, drinkbeker, pennen en autobingo, stickerkaarten en stickers. Als je weinig ruimte in de auto hebt is het een ideale besteding van de loze ruimte voor de benen van de (kleine) kinderen.

Dit waren de tips die wij nu kunnen delen na onze autovakantie. Ik hoop dat je we wat aan hebt!
Heb je zelf nog tips voor een vlekkeloze autoreis met kinderen? Laat ze dan hieronder weten bij de comments!

Dit artikel is in samenwerking met smartphonehoesjes.nl