Zoals je in de foto diary van de afgelopen twee weken hebt kunnen zien, zijn we onlangs op vakantie geweest naar Maleisië en Singapore. Het was weer tijd voor een visa run….en het leek ons leuk om deze keer naar Legoland te gaan, net over de grens in Maleisië.
Vandaag zal ik wat meer in detail vertellen wat we allemaal hebben gedaan en hoe we alles hebben geregeld.

Reis van Bali naar Johor Bahru in Maleisië
We vlogen met AirAsia, wat we eigenlijk meestal doen op de korte vluchten hier in de omgeving, van Bali naar Singapore. Het is een vlucht van ongeveer 2,5 uur, dus goed te doen. We moesten vroeg opstaan om op tijd op het vliegveld te zijn, dus na 1 film gekeken te hebben, zijn Thijs en Isa allebei in slaap gevallen voor een uurtje en toen waren we er alweer. Je kunt op verschillende manieren van Singapore naar Johor reizen en ik zal daar later nog wat meer over vertellen, maar voor deze ‘lange’ reisdag hebben we voor de makkelijkste optie gekozen, een pickup van het hotel. Er stond dus iemand op ons te wachten die ons direct, in ongeveer een uur en 15 minuten van Changi Airport naar het hotel in Johor heeft gebracht. De twee grensovergangen doe je dan met de auto, heel simpel. Je hoeft de auto niet eens uit. Ideaal!
FotorCreatedHotel Johor
In Johor sliepen we in het nieuw ontwikkelde havengebied ‘Puteri Harbour’. Dit ligt op ongeveer 20 km van het centrum van Johor en is een bestemming op zich. Er is een soort jachthaven gebouwd met een leuke boulevard met cafeetjes en restaurantjes. Ook is er een mooie promenade met winkels, een gloednieuw hotel (waar wij sliepen) en twee themaparken. Dit alles op 5 minuten afstand van Legoland, waar we dus eigenlijk voor kwamen.
Johor zelf heeft niet zo’n goede naam, en we keken er niet echt naar uit om hier te verblijven, dus om in dit nieuw ontwikkelde gebied te verblijven, vlakbij Legoland was een goede keuze.
Er zitten dus ook twee meer lokale themaparken, Hello Kitty Land en Thomas de Trein. Ook nog heel nieuw en goed verzorgd, maar wij zijn hier niet geweest.
Het hotel was ook helemaal goed. Mooie moderne kamers, een prachtige infinity pool  op het dak met uitzicht over de haven, een sofa op de kamer die opgemaakt kan worden als 3e bed wat ideaal is als je met kinderen reist en het meest uitgebreide ontbijtbuffet wat we ooit gezien hebben. We hebben hier dus 2 nachten geslapen en dat beviel erg goed. ’s Avonds aten we in 1 van de restaurantjes op de ‘boulevard’ en ze hebben er zelfs een Belgisch biercafé! Het is niet goedkoop….voor 1 nacht inclusief ontbijt voor allemaal, betaalden we rond de 90 euro. Maar we zouden het zo weer doen, wij vonden het echt dit geld waard.
FotorCreated2 FotorCreated3Legoland
Als je in Hotel Jen verblijft kun je gebruik maken van een gratis shuttle service naar Legoland. De eerste shuttle gaat om 9 uur en het park gaat om 9.30 uur open voor hotelgasten. Daarna om 10 uur voor overige gasten. Wij waren op een donderdag en het was zo ontzettend rustig! We hebben het hele park 2x kunnen doen en hebben nergens hoeven wachten. Konden als we wilden zelfs overal gewoon in blijven zitten. Zo fijn! Het park is echt perfect voor kleine kinderen en Thijs had de mooiste dag van z’n leven. De kinderachtbaan was favoriet, maar ook zelf autorijden in de junior driving school vond hij het einde. Thijs kon bijna overal in en Isa gelukkig ook in behoorlijk wat attracties. Naast dat er veel leuke dingen zijn om te doen, vonden wij het park ook geweldig opgezet. Alles uiteraard in een Lego thema, wat het gewoon heel leuk maakt. Er zijn ook verschillende shows, een miniland (soort van Madurodan van legoblokjes) en op veel plaatsen kun je zelf dingen van Lego maken. Echt een topdag dus.
FotorCreated4Van Johor naar Singapore
We wilden niet weer de dure taxi service vanuit het hotel nemen, dus we hebben deze dag de ‘avontuurlijke’ weg gekozen. We hebben een taxi genomen van het hotel naar 1 van de 2 grote busstations in Johor. We waren eigenlijk op zoek naar de coach van Johor naar Singapore, maar die zagen we nergens. Toen zijn we gewoon in een bus naar Singapore gesprongen en dat pakte goed uit. Bij de grens moet je met al je bagage wel de bus uit en naar de immigratiehal en daarna was het even goed zoeken waar onze bus was. Die bleek helaas al weer doorgereden te zijn, dus zijn we in een andere bus gestapt naar de grens met Singapore. Daar weer de bus uit met al je spullen en naar de immigratiehal. Houd er rekening mee dat je als buitenlander veel meer tijd kwijt bent hiermee dan de locals. Die kunnen nagenoeg meteen doorlopen. Hierna zagen we wel het bord van ‘onze’ bus maatschappij en het bleek later dat alle bussen gewoon meteen doorrijden en niet wachten. Ze gaan elke 15 minuten, dus iedereen gaat op z’n eigen tempo de immigratie door en dan zoek je het bordje van de maatschappij waar je je kaartje hebt gekocht en daar wacht je op de volgende bus. Goed om te weten 🙂
We hadden alleen geen idee waar de bus ons zou brengen in Singapore…..en dat bleek vlakbij ons hotel te zijn. Wat een geluk! Van alle vorige keren hadden we nog werkende metrokaartjes, dus 1 halte en we waren in het hotel. Achteraf helemaal goed uitgepakt dus! En dat zonder voorbereiding 🙂
FotorCreated5Singapore
We zijn al vaker in Singapore geweest, dus we hadden niet meer enorm haast om meteen alle highlights te gaan opzoeken. Peter moest nog wat werk doen en de kindjes en ik hebben lekker gezwommen. Aan het einde van de middag hebben we de metro genomen naar de wijk Kampong (dorp) Glam. Dit is een buurt die oorspronkelijk aangewezen was voor de Sultan en zijn huishouding, maar ook voor de Malay en Arabische gemeenschap. Vooral Arab Street en de Sultan Mosque zijn de moeite waard. Daarna hebben we heerlijk gegeten in een foodcourt wat we nog kenden van een vorig bezoek. ’s Avonds heb ik gewinkeld in de Suntec City Mall, vlakbij ons hotel. Zo fijn om weer eens bij de H&M te kunnen winkelen!
FotorCreated6Hotel Singapore
Zoals ook de voorgaande keren, sliepen we in het Fairmont hotel in Singapore. Een 5 sterren hotel, wat helemaal top is! Een rib uit ons lijf…..met 190 euro per nacht (inclusief ontbijt)…..maar dan heb je ook wat! Thijs is ‘bevriend’ met de (tandloze) doormen en wisselt elke dag een paar keer high five’s met hem uit. Ze herkenden elkaar weer, dat was zo leuk om te zien! De ligging in het CBD, aan Orchard Road en boven een MRT station is ook super. Doordat we members zijn, kregen we een gratis upgrade naar een suite, met extra veel ruimte. Een grote zithoek met een bank waar Thijs op kon slapen en een aparte studiehoek, waar Peter kon werken. Ideaal! Uiteraard slapen we hier in mei weer! Ik ben nu al aan het duimen voor weer zo’n mooie kamer!
FotorCreated7Sentosa
De dag erna zijn we met de metro en monorail (vanaf Vivo City Mall) naar Sentosa gegaan. 15 jaar geleden zijn Peter en ik daar ook geweest, maar wat is dit ongelooflijk veranderd zeg! Het is werkelijk 1 grote kermis…..wel grappig om te zien hoor en helemaal met kinderen hartstikke leuk. Je hebt hier een aantal grote attracties zoals Universal studios, Seaworld en een heel groot waterpark. Wij kozen er echter voor om naar een kleinere waterspeeltuin te gaan. Voor de kinderen net zo leuk en een stuk minder duur. We hadden hier een heerlijke morgen en na de lunch hebben we nog wat rondgelopen op Sentosa. Bij de bekende leeuw ‘Merlion’ gekeken en gewoon alle kermissfeer geproefd. Erg leuk, maar we zijn toch wel blij dat we in het centrum verblijven en niet hier. Vanaf Sentosa zijn we weer met de monorail naar de Vivo mall gegaan waar we nog heerlijk gewinkeld hebben en waar de kinderen ook nog van alles konden doen. Zo leuk dat alle malls hier gratis speeltuinen hebben, vaak ook met water dingen erbij.
FotorCreated8
FotorCreated9Verder hebben we niet veel meer gedaan die dag. Peter heeft ’s avonds nog wat geshopt voor elektronica en de dag erna hebben we ook rustig aan gedaan. Lekker gezwommen in het hotel, gespeeld bij de speeltuin in de Marina Square Mall en geluncht in de mall bij ons eigen hotel en daarna met de metro weer naar het vliegveld.
Vliegen vanaf Singapore is altijd heel fijn, want in elke terminal is wel een leuke speeltuin. Het vliegtuig was een beetje vertraagd, maar dat maakt niet zoveel uit als de kinderen wat te doen hebben 🙂
FotorCreated10Het was onze laatste echte visarun, maar gelukkig komen we in mei nog een keer terug in Singapore tijdens onze grote reis. We zijn echt van deze stad gaan houden!

Recommended Posts
Comments
  • Tikva

Wat een kindvriendelijke trip hebben jullie gehad zeg! Hier haar ik weer heel veel tips uit en zal zeker ouders die die kant uitgaan richting jullie verwijzen.