Een aanzienlijk deel van de bevolking heeft als doel om gewicht kwijt te raken. Vaak lukt het wel om kortstondig 1 of 2 kilootjes te verliezen. Maar het doorzetten van een dieet en het lagere gewicht lang vasthouden is vaak een struikelblok. De oorzaak is het kiezen van de verkeerde methode om af te vallen.

Een spoeddieet klinkt aantrekkelijk en eenvoudig

Op het internet tref je overal mooie marketingpraatjes aan over het beste dieet. Je verliest er bijvoorbeeld 5 kilogram in een week mee. Geheel onmogelijk is dat niet, maar wel zeer onrealistisch. Bovendien is een dergelijk dieet uiterst ongezond. Je krijgt namelijk veel te weinig voedingstoffen binnen. Op de lange termijn werkt dit averechts. Want je lichaam klampt zich vast aan calorieën die wel binnenkomen. Na het crashdieet komen de meeste mensen daarom snel weer aan. Het gevolg is vaak dat ze uiteindelijk zwaarder wegen dan voordat ze met het dieet begonnen.

Geleidelijk afvallen voor langdurige resultaten

Hoeveel je per week afvalt bij het volgen van een bepaald dieet is vooraf lastig te zeggen. Voor ieder persoon zal dat anders zijn. Hoeveel je weegt voor je begint met diëten is een factor. Verder speelt onder andere je vetpercentage en je metabolisme een rol. Claims op het internet over hoeveel jij precies gaat verliezen aan de hand van een bepaald dieet zijn dus eigenlijk altijd ongefundeerde verzinsels.

Hoeveel kan je afvallen per week op een gezonde en verantwoorde manier?

Een gezonde en gebalanceerde voeding is de sleutel tot succes

Jezelf uithongeren om zo snel mogelijk kilo’s kwijt te raken is dus zeer ongezond. Bovendien is het onwaarschijnlijk dat je jouw streefgewicht lange tijd vasthoudt. Om echt gezonder te leven is het essentieel om je voedingspatroon aan te passen. Niet alleen voor de komende weken, maar permanent. Dat is overigens veel eenvoudiger dan veel mensen denken. Het gaat uiteindelijk allemaal om je mindset. Als je echt gezonder wilt leven dan is het cruciaal om anders te gaan denken over wat je eet.

Gewicht verliezen met een gebalanceerde voeding

Het aantal calorieën dat je tot neemt speelt uiteraard een rol wanneer je op dieet bent. Maar dat geldt ook voor de samenstelling van je voeding. In Nederland eten we gemiddeld te veel koolhydraten en vetten. Probeer die gedeeltelijk te vervangen door eiwitten, bijvoorbeeld bij het ontbijt. Denk bij elke maaltijd na over de voedingsstoffen en de samenstelling. Op den duur gaat dat allemaal automatisch en hoef je er bijna niet meer bij stil te staan.